7 Foto Selfie “Gila Remaja Nak Famous Tayang Di Media Sosial. Subhanallah Apa Yang Ingin Dicapai?

Loading...

‘Selfie’ merujuk kepada perbuatan mengambil gambar sendiri menggunakan telefon pintar untuk dimuat naik ke laman sosial.

Ada alasan kononnya nak kongsi aktiviti baik de­ngan menunaikan solat, tapi tak kurang juga yang se­ngaja melihat komen daripada teman dan pengikut masing-masing. Gen Y pernah berkongsi kisah ini secara umum mengenai sikap anak muda kita yang tak patut berkelakuan seperti itu.

Tak patut kerana tindakan itu mengganggu orang lain yang ternampak dan tidak kurang yang mengumpat atau mengata di dalam hati apabila melihat tindakan bergambar dengan wajah paling comel.
 Timbul persoalan apakah hukum ‘selfie’ ketika orang lain mengejar sebanyak-banyak pahala tapi kita pula sibuk mencari sudut wajah paling menarik untuk ditayangkan di laman sosial. Apabila ada komen yang memuji, makin panjanglah senyum masing-masing.
Mana datangnya fokus itu?

Individu yang ‘selfie’ mestilah menjaga adab sopan dan hukum-hakam agama seperti menutup aurat, memakai pakaian longgar, tidak melampau serta tidak bertujuan menunjuk-nunjuk dan bermegah-megah.

 

Mohon Kongsikan
Loading...
.
.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *