Kemunculan Beribu-Ribu Telur Jernih Di Persisiran Pantai Menjadi Tanda Tanya. Penduduk Terkejut Ketika Melihat Dari Dekat.

Loading...

Penduduk Benar TERKEJUT Lihat Ribuan Telur Pelik Muncul Di Pantai..Ketika Di Ambil Ternyata Telur Pelik Itu Membuat Penduduk TERLOPONG SEMUANYA!

Tak pernah mereka lihat telur yang pelik macam tu kenyal seperti telur penyu tetapi kulit nya transparent dan ketika di amati mereka dapat lihat ada makhluk kecil yang hampir matang di dalam nya.

Yang paling mengejut kan penduduk kerana jumlah telur pelik itu cukup banyak iaitu berjumlah dalam ribuan telur yang terdampar di pasir pantai. Ketika di tunjuk kan kepada pakar mereka semua terlopong mendengar penerangan pakar bahawa telur itu merupakan telur kepada salah satu hidupan marin. Apa haiwan tu ya? Jom tengok!

 

Sila tonton video:

 

Ketika diangkat dan dilihat dari dekat, kerang kecil yang berpilin dan hampir menetas itu pun kelihatan dari kulit telurnya yang transparan. Dan ternyata telur ini adalah telur satu jenis kerang dari Brazil.

Adelomelonbrasiliana  adalah seekor binatang lunak yang hidup di laut dan biasanya berhabitat di Amerika Selatan.  Mereka memmerlukan tempat yang  mempunyai banyak sekali protein dan gula untuk dapat pelan-pelan bertumbuh dewasa.

Adelomelonbrasiliana ini juga biasanya akan bertelur cukup banyak di pinggiran pantai yang rendah. Dan ketika angin pantai sedang besar, sebagian besar telur ini akan terbawa ke dalam air laut. Tetapi ahli kelautan ini pun mengungkapkan bahwa, “Telur sebesar ini hanya bisa terbawa arus sekali saja dalam kurun waktu 3 tahun.”

Masa bertelur Adelomelonbrasiliana ini biasanya akan terjadi pada bulan September sampai Oktober ataupun bulan Mei sampai Juni setiap tahunnya. Proses bertelur ini bergantung pada tingkat panasnya air laut. Kerang kecil ini membutuhkan waktu sekitar 57 hari untuk menetas dan bertumbuh besar.

DHarian

Mohon Kongsikan
Loading...
.
.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *